Gevoelige tandhalzen

Gevoelige tandhalzen

In een gezonde mond ligt het tandvlees netjes om de tanden en kiezen. Wanneer het tandvlees zich terugtrekt ontstaan gevoelige tandhalzen doordat de hals en de wortel van de tand of kies bloot komen te liggen. Op die plekken zit geen beschermend glazuur meer, waardoor het gebit erg gevoelig wordt voor invloeden als warm, koud, zoet en zuur. Het gedeelte wat bloot ligt veroorzaakt niet alleen tandpijn, maar is ook erg bevattelijk voor gaatjes (cariës).

Ontstoken tandvlees

Ontstoken tandvlees kan leiden tot teruggetrokken tandvlees. Gezond tandvlees is roze, ligt strak om de tanden en kiezen en bloedt niet als u eet of uw tanden poetst. Rood, gezwollen of bloedend tandvlees duidt meestal op ontstoken tandvlees. Tandplak op de overgang van uw tandvlees naar uw tand of kies en de plak die tussen uw tanden en kiezen zit, veroorzaken ontstoken tandvlees. Dit stadium wordt gingivitis genoemd.  

Gevolgen

Als u plak niet goed verwijdert, zorgen de bacteriën in de plak ervoor dat uw tandvlees verder ontstoken raakt. Niet verwijderde plak verkalkt tot tandsteen. Aan tandsteen hecht zich makkelijk weer nieuwe plak.
Tussen de tand en het tandvlees zit een kleine ruimte (pocket). Omdat ontstoken tandvlees los komt te staan van de tanden en kiezen wordt die ruimte dieper. De ontsteking in de tandvleesrand kan zich uitbreiden in de richting van het kaakbot. Daardoor laat het tandvlees nóg verder los. Door de ontsteking gaan de vezels stuk en wordt het kaakbot afgebroken. Gevolg? Nog diepere pockets. Hierin verkalkt de tandplak gedeeltelijk tot tandsteen. Deze voortschrijdende ontsteking met afbraak van vezels en kaakbot heet parodontitis.

Praktijk sfeerbeeld

Losse tanden en kiezen

Door het ontstoken tandvlees zijn de tanden en kiezen los komen te staan en is het tandvlees teruggetrokken. De wortel ligt gedeeltelijk bloot. Parodontitis kan behandeld worden, waardoor het tandvlees weer gezond wordt. Eenmaal teruggetrokken tandvlees komt niet meer terug.


Rol van de tandarts

De tandarts of mondhygiënist kan alleen samen met u de gevoeligheid aanpakken. Afhankelijk van de oorzaak, zult u uw mondhygiëne moeten verbeteren, uw manier van poetsen moeten aanpassen of uw voedingspatroon moeten veranderen. De tandarts kan een lak aanbrengen met extra fluoride. Deze behandeling werkt tijdelijk. Bij ernstige klachten kan de tandarts de blootliggende halzen voorzien van een vulmiddel, bijvoorbeeld composiet.

Praktijk sfeerbeeld

Tips tegen gevoelige tandhalzen

Poets rustig en druk niet te hard met de tandenborstel. Dat voorkomt zowel beschadiging van de tandhals als het tandvlees; Gebruik een tandpasta of gel tegen gevoelige tandhalzen en spoel met een fluoride spoelmiddel. Pas uw voedingspatroon aan. Drinkt u bijvoorbeeld veel sappen of frisdrank, dan slijt het onbeschermde tandbeen gemakkelijk weg. Als de gevoeligheid niet verdwijnt, kan er iets anders aan de hand zijn. Bespreek uw tandhalsgevoeligheid met onze tandarts of mondhygiënist.

Praktijk sfeerbeeld

Afspraak maken?

Wilt u een afspraak maken of patiënt worden bij Samenwerkende Tandartsen Nijmegen - de Tandarts? Geef aan of u een nieuwe of bestaande patiënt bent:

Spoeddienst

Bij acute pijn of bloedingen tijdens de openingstijden van onze praktijk belt u gewoon het praktijknummer. Buiten onze reguliere openingstijden, op feestdagen en in het weekend kunt u voor alle pijnklachten en/of spoedgevallen welke niet kunnen wachten tot de volgende werkdag contact opnemen met onze spoeddienst via telefoonnummer .

Praktijkinformatie

Openingstijden

Open
maandag08:00 - 20:30
dinsdag08:00 - 20:30
woensdag08:00 - 20:30
donderdag08:00 - 17:00
vrijdag08:00 - 17:00
zaterdag08:00 - 13:00
zondagGesloten

* Tijdens feestdagen kunnen tijden afwijken.

De route naar onze praktijk

Groenewoudseweg 315
Nijmegen 6524TX
Route

Patiëntervaringen

4641 reviews · ⭐ 9.0 gemiddeld

Prima

Goed, snel, klantvriendelijk geholpen

Professioneel, met aandacht

Al jaren wordt ik geweldig professioneel geholpen, tav de verrichtingen en adviezen. Daarbij wordt dit gedaan vanuit persoonlijke aandacht.

Fijne tandarts

Ik had pijn en kon tussendoor komen. Dit is erg fijn. Gelukkig niks aan hand. De tandarts heeft heel goed geholpen.

Uitstekend

Professioneel Zorgvuldig Oog voor de patient

Fijne professionele tandarts

De fijne afgestemde zorg van de mondhygiënist en de tandarts geven me veel vertrouwen.

Ik ben zeer tevreden over de behandeling en voelde mij vanaf het eerste moment in goede en deskundig

Mijn ervaring was erg positief. Er werd goed naar mij geluisterd, alles werd duidelijk uitgelegd en ik voelde mij serieus genomen. Het team was vriendelijk, professioneel en nam de tijd om mijn vragen te beantwoorden. Hierdoor voelde ik mij op mijn gemak en in goede handen. Ik ben zeer tevreden over de behandeling en het resultaat.

Slecht agendabeheer, wel opgevangen

Had al sinds > half jaar een afspraak voor tandarts en mondhygiëniste staan. De afspraak met de laatste werd afgemeld i.v.m. vertrek van die persoon. De afspraak met de tandarts zou blijven (be)staan. Veel moeite moeten doen op het werk om deze afspraak door te kunnen laten gaan. Nogmaals gemaild om er zeker van te zijn dat hij ook door zou gaan. Zwart op wit antwoord gehad dat de afspraak bij de tandarts doorging. Bij aankomst op de praktijk de mededeling dat er geen afspraak voor mij stond. De mail als bewijsstuk moeten opzoeken. Er werden geen excuses gemaakt. Moest wel langer wachten. Tandarts ving het wel heel prettig op.

Vriendelijk,betrokken.

Ze wisten goed te improviseren toen de helft van mijn afspraak niet kon doorgaan.Sigrid i.p.v. Esther.Ik kwam er wel ZELF achter nog net op tijd,dat mijn afspraken veranderd waren i.v.m.nieuwe openingstijden.Voor zover ik weer heb ik daarover geen bericht ontvangen.

Goed en kundig!

Zou het wel fijn vinden als er aan de stoel bij het hoofdeinde hygiene doekje wordt gebruikt! In mijn beleving zag ik ook geen servet /slabber. Met vriendelijke groet, Marian

Stipt, zorgvuldig en meedenkend

Zie korte versie

Prettige ontvangst en behandeling.

Prettig contact. Heeft aandacht voor de client.

Wij zijn tevreden met communicatie / behandelingen uitgevoerd door onze tandarts Senka

Wij zijn tevreden met communicatie / behandelingen uitgevoerd door onze tandarts Senka

Superfijne tandarts. Professioneel, legt alles goed uit en is heel prettig, geruststellend en sympat

Zie boven

Fantastisch

Zeer fijn geholpen door Gerion.

Prima

Altijd goed

Prima, nieuwe mondhygiëniste

Jammer dat ik nu naar de Bijleveldsingel moet

Was heerlijk erg gerust gesteld tijdens mijn behandeling prima

Fijne tandarts stelde mij gerust goede behandeling

Helemaal goed

Mijn derde implantaatkroon werd geplaatst. Alles goed verlopen in goede atmosfeer.

prima

vriendelijke ontvangst en netjes op tijd geholpen, enige nadeel is dat je iedere keer weer een andere tandarts of mondhygiëniste hebt.

Vriendelijk en ervaren

Het is een prachtige praktijk met zeer deskundige medewerkers

Prima

Vriendelijk en taakgericht

Uitstekend!

Superfijn en persoonlijk contact met veel ruimte voor vragen.

Goed werk, correct contact.

Prettig contact, goed resultaat.

Vriendelijke behandeling

Prima en duidelijke uitleg

Zeer vriendelijke en geduldige tandarts

Tandarts legde transparant oplossingen voor waardoor ik het idee kreeg dat ik zelf regie heb over de behandeling.